پژوهش اجتماعی

SPSS, LISREL, AMOS, Smart PLS

پژوهش اجتماعی

SPSS, LISREL, AMOS, Smart PLS

تلویزیون و ویژگیهای آن

میلاد پوررجبی |


قرن بیستم، قرن اختراع پدیدههای شگفت انگیز بشری است و بدون شک یکی از شگفت انگیزترین پدیدههای این عصر نوظهور، صنعت سینما و به دنبال آن تلویزیون است. در این قرن، پرده سینما به تصاویر جان بخشید و تلویزیون این تصاویر متحرک را به عمق جعبه » اجتماع و کانونهای خانوادگی انتقال داد. جاذبه و گیرایی تلویزیون آنچنان بود که لقبش دادند و با گذشت زمان این جعبه جادویی همه مرزها را پشت « اسرار آمیز و جادویی سر نهاد و سراسر جهان را تسخیر کرد؛ به گونهای که امروز در اقصی نقاط عالم کمتر جایی را میتوان یافت که مردم از چشم دوختن به صفحه شیشهای تلویزیون لذت نبرند و ساعاتی از زندگی خود را با دیدن برنامههای آن سپری نکنند.

نفوذ و جاذبه تلویزیون در دنیای کنونی، امری بدیهی است و نقش آن در آموزش، هدایت، جهت دهی و قالب سازی افکار عمومی جامعه انکار ناپذیر است؛ به همین دلیل به عنوان یکی از ابزارهای اصلی نفوذ در افکار عمومی مورد استفاده قرار گرفته و توسط دولتها یا بخش خصوصی در جهت اهداف مورد نظر به کار برده میشود. اختراع ماهوارههای مخابراتی نیز تأثیرگذاری تلویزیون را از مرزهای ملی عبور داده و به امری فرا ملّی و جهانی تبدیل کرده است. کشورهای قدرتمند با تکیه بر امکانات قوی ارتباطی و ماهوارهای در صددند تا سراسر جهان را به عرصه تاخت و تاز امواج تصویری خود تبدیل کرده و به طور یکجانبه و یکسویه افکار جهانیان را در جهت اهداف و امیال خود سوق دهند؛ بدین گونه این کشورها برآنند که از تلویزیون به عنوان جعبه جادویی برای یکسان سازی افکار عمومی جهانیان و تشکیل .( دهکده واحد جهانی بهره برداری نمایند. (بیریوکوف: 7:1372

در این میان، تلویزیون به عنوان وسیلهای برای شکل دادن به افکار عمومی، با زیر پوشش قرار دادن معضلات اجتماعی و مسائل مربوط به سیاستهای داخلی و خارجی، همچنین با عرضه برنامههای تفریحی و نمایشی، نقش خود را مینمایاند. بدون توجه به نوع برنامهای که از تلویزیون پخش میشود، بولتن های خبری ، موسیقی، مسابقات تلویزیونی ، نمایش یک مجموعه (سریال) و غیره- این وسیله ارتباطی، در هر حال ملزم به ارائه یک پیام ( ایدئولوژیک است. (همان: 113 در این شرایط، کشورهایی که به حفظ فرهنگ ملی خود میاندیشند، وظیفهای سخت، دشوار و مشکل در پیش رو دارند و برای مقابله با این توطئه، باید با تمام قوا و هوشیاری و استفاده بهینه از سرمایههای مادی و انسانی خود، دست به کار شده و به مصون سازی جامعه خویش در برابر این امواج بپردازند. لذا آگاه کردن جامعه به اهداف تبلیغاتی غرب، از طریق صدا و تصویر، گامی اساسی در جهت مصونیت بخشیدن جامعه و پاسداری از هویت ملی و ارزشهای ملی محسوب میشود.

با توجه به الگوی ارتباطی جی.مالتسکه، تعریف عملی تلویزیون عبارت از این است که:"تلویزیون به عنوان یک رسانه و از طریق عواملی چون میزان پوشش، تعداد گیرندهها، تنوع شبکهها و برنامهها، نیازهای مخاطبان، زمان برنامهها، مداومت ارتباط و میزان رضایت مخاطبان، میتواند اثرات بسیار بلند مدت و گاه آنی، اما مطلوب بر جامعه مخاطبش بگذارد." در ضمن تلویزیون رسانهای با ساختارهای سمعی و بصری پیچیده محسوب میشود که در آن، عناصر فنی "تصویر و صدا" میتوانند از تلفیق صدا و نور اثرات متمایزی را از جنبه محتوای برنامهای که ارائه میکنند، به ذهنیت مخاطبانشان منتقل سازند. تلویزیون دارای خصوصیاتی است که آن را از سایر رسانهها و روشهای اطلاعاتی متمایز میکند:

- 1 تلویزیون هم زمان، دو حس بینایی و شنوایی را متأثر میکند.

- 2 تلویزیون قادر است اخبار داغ را با سرعت نور به اطلاع بینندگان برساند.

-3 یک برنامه تلویزیونی برای رسیدن به نظر مخاطب خود، نیازی به واسطه ندارد.

- 4 تلویزیون قادر است هم زمان، تعداد کثیری بیننده را زیر پوشش قرار دهد.

- 5 تلویزیون به علت ارتباط مستقیم و موردی با بیننده و نشان دادن رویدادها به هنگام

وقوع، رسانهای غیر قابل رقابت است. همه این برتریها، نمایانگر این نکته است که تلویزیون نه تنها یک وسیله خبری و اطلاعاتی، بلکه رسانهای است که تمامی ویژگیهای سایر رسانهها را گرد آورده و آن ها را (201 -210 : دگرگون و تلفیق کرده است(آذری: 1378


  • میلاد پوررجبی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی